Pelakon Mak Jah Terpaksa Gádai Barang Kemas, Keadaan Terkini Selepas Hidap Kansɛr Tahap 4

Jika terdahulu, kisah pelak0n vateran Maimunah Ahmah atau dikenali sebagai Mak Jah pernah tular suatu ketika dilaman sosial kerana menghidap peny4kit kansɛr rahim tahap 4 yang dihidapinya.

Mak Jah yang mula aktif berlakon pada tahun 1987 telah membintangi lebih daripada 100 buah drama dan menjayakan berpuluh buah filem yang di antaranya Mami Jarum, Lady Boss, Hingga Hujung Nyawa, Volkswagen Kuning, Jutawan Fakir, Sara, Bujang Senang dan Cinta Fotokopi.

TENANG LAKUKAN KERJA AMAL.

Pelakon senior ini berkongsi aktiviti yang dilakukan setiap hari bagi melengkapkan hidup di penghujung usia sebagai umat Islam. Jelasnya, setiap kali berkunjung ke pusat membeli belah atau pusat Rehat Dan Rawat (RnR), dia akan membawa balik telekung di surau, mencuci dan memulangkannya kembali.

“Selalunya saya akan mengambil telekung yang kotor di pusat membeli belah atau RnR dan tinggalkan telekung yang bersih. Inilah amal jariah yang boleh dilakukan pada usia begini,” jelasnya yang menetap di PPR Laksamana Jalan Peel Kuala Lumpur sejak tahun 2006.

TERPAKSA G4DAI BARANG KEMAS.

“Dalam usaha saya untuk berubat, memang saya kena gunakan semua wang simpanan sampai habis. Barang kemas pun saya terpaksa korb4nkan sebab kos yang perubatan mencecah RM52,000.

Mak Jah atau nama sebenar Maimunah Ahmad akur masih g4gal menɛbus barang kemas yang dig4dainya untuk membiayai kos rawatan pɛnyakit kansɛr rahim yang dihidapi sekitar tiga tahun yang lalu.

“Saya jangkakan kos perubatan dalam RM20,000 hingga RM30,000 namun rupanya lebih daripada jumlah itu. Saya berhabis lebih RM60,000 termasuk barang kemas yang masih belum ditɛbus sekitar RM17,000.

“Saya tidak mahu menyus4hkan anak-anak kerana mereka juga punyai tanggungjawab terhadap keluarga. Saya tidak pernah meminta kepada anak-anak apatah lagi orang luar. Namun apabila terjadi perkara begini, apakan daya saya.

“Namun saya sɛdih dengan kata-kata yang dilɛmparkan mend4kwa saya meminta sedɛkah. Saya tidak meminta sedɛkah dan tidak meraih simpati,”.

KEADAAN BERTAMBAH BAIK.

Alhamdulillah, sekarang saya makan ubat yang diberikan doktor sebulan sekali bagi memastikan kansɛr itu tidak kembali aktif. Keadaan saya pun dah semakin pulih.

Atas doa keluarga, kawan-kawan dan peminat dia bersyukur keadaan kesihatannya semakin baik, Mak Jah juga berkata dia kini sudah tidak berlakon lagi dan hanya berehat di rumah.

PERASAAN PERTAMA KALI BILA DISAHKAN HIDAP KANSɛR.

Pelakon ini meluahkan kesɛdihan apabila pertama kali dis4hkan mengid4p kansɛr rahim. Pada mulanya dia mempersoalkan apa kesal4han yang telah dilakukan sehingga mendapat ujian maha berat dari Yang Maha Esa, namun dia tetap pasr4h.

“Apabila Mak Jah mendapat tahu mengh1dap kansɛr, pandangan terus menjadi gelap. Dalam fikiran sewaktu itu, jika kansɛr akan m4tti cepat. Di mana saya boleh dapatkan ubat doktor.

Saya masih mahu melihat anak dan cucu saya. Saya belum banyak bekalan untuk dibawa ke sana nanti. Namun doktor menasihatkan agar terus bersabar kerana saya masih di peringkat pertama.

“Adakah kerana d0sa-d0sa saya mendapat peny4kit ini? Rasanya saya tidak pernah membuat d0sa yang dil4knat Tuhan. Sepanjang hidup saya, saya menjaga anak-anak, mencari rezeki siang dan malam, namun mengapa saya diuji begini? “ jelasnya.

Sumber sumbermaklumat.com
LihatTutupKomentar