“Nak diceraikan? Awak balik rumah dulu..”- Akhirnya Syamsul Yusuf Buat Keputusan Ini


kontroversi, Syamsul Yusof, 39, meminta isteri pertamanya, Puteri Srah Liyana pulang ke rumah bagi membincangkan kemelut rumah tangga termasuk permintaan untuk dilepaskan.

Sambil menyatakan pintu rumah sentiasa terbuka, Syamsul meminta Puteri Sarah berhenti daripada

“Pintu rumah sentiasa terbuka, kita hendak berpisah ataupun bersama dan kalau itu yang awak nak, baliklah ke rumah.

“Jangan berbincang dalam media sosial, untuk apa fitnah sana sini? Awak berkongsi kembali entri mereka yang mengecam dan hina suami awak… Saya faham perasaan awak dan lepas ini dia pula buat video. Jadi, bila nak habis?

“Okay saya salah, atau awak tak salah… Kita balik bincang di rumah. Apa saja isu, lebih baik bincang di rumah saja,” katanya dalam entri terbaharu iaitu video berdurasi lebih 11 minit yang dimuat naik di Instagram (IG), malam tadi.

Syamsul berkata, dia tidak mahu lagi kemelut rumah tangganya terus menjadi permainan dalam media sosial. Sebaliknya, Syamsul ingin menyelesaikan masalah dengan berbincang secara baik di rumah



Saya akan WhatsApp Puteri Sarah, isteri yang ku sayang, kita bincang di rumah, saya whatsApp.

“Waktu kecil dulu, saya selalu dengar orang cakap, jangan campur rumah tangga orang, tapi sekarang baru saya faham apa yang dimaksudkan.

“Saya tak mahu dengar cakap mak cik itu, atau mak cik ini kerana saya perlu ikut apa yang Allah cakap kerana kamu tidak tahu apa yang berlaku,” katanya.

Dalam video itu, Syamsul turut menjelaskan punca dia menyekat nombor telefon isterinya selama setahun bagi mengelak hubungan mereka lebih mudarat.

“Kenapa saya sekat dia? Banyak benda sebenarnya yang saya nak cakap tapi saya tidak mahu dikatakan seperti menyalahkan isteri pula.

“Selama ini saya diam, tapi hari ini saya beritahu sedikit kenapa saya ‘block’ isteri saya.

“Saya tidak suka bertengkar, macam mana hendak berkomunikasi dengan awak kerana setiap kali berhubung, awak akan maki hamun saya sehinggakan tiada ruang untuk saya berbicara.

“Ini memudaratkan, oleh kerana tidak mahu hubungan kita makin keruh dan mudarat, saya buat keputusan untuk ‘block’ awak.

“Awak asyik canang saya ‘block’, tapi selama ini kita berkomunikasi melalui ibu saya dan ibu awak serta dua orang gaji.

“Awak minta orang gaji, saya berikan dua kepada awak dan kita juga berkomunikasi melalui adik saya Syamil. Awak hendak duit atau apa saja, laju saya bagi,” katanya.

Syamsul turut menafikan tidak menghiraukan isteri serta dua anak mereka Syaikhul Islam dan Sumayyah, sebaliknya, apa saja permintaan isterinya itu akan cuba dipenuhi secepat mungkin.

Malah, katanya, dia bekerja keras selama ini untuk isteri, keluarga serta anak-anak.

“Bukan saya tidak hiraukan, segala-galanya saya berikan. Saya kerja untuk awak, keluarga dan anak kita. Sudah berapa berapa lama kita berkomunikasi melalui mereka.

“Saya cakap ayuhlah berbincang, cukuplah… Jangan kongsikan aib rumah tangga, saya boleh cerita pasal awak tapi saya tidak mahu sebab itu saya telan saja walaupun teruk saya dicaci dan dihina kerana orang luar tidak tahu hal sebenar.

“Banyak benda yang saya ingin ceritakan dari tetapi saya tidak boleh ceritakan kepada anda semua. Bukan semua benda boleh cerita di media sosial.

“Saya tersepit, sebab itu saya berdiam diri. Buat apa nak cerita dalam media sosial? Untuk raih simpati? Tapi saya terpaksa buat video ini untuk tangkis tanggapan buruk,” katanya.

Syamsul juga meminta netizen usah membicarakan soal rumah tangganya bagi mengelak dosa ‘kering’.

“Kalau tidak tahu hal rumah tangga orang, jangan bersuara kerana dapat dosa kering sahaja.

“Kalian tidak tahu hal sebenar, bukan nak kata Sarah betul atau saya salah tapi kalian terus menghukum, sebab itu saya tersepit.

“Saya minta isteri nombor satu, bila semua ini akan berakhir? Makin saya telan kata dan fitnah masyarakat, makin teruk pula jadinya.

“Sebelum ini dia muat naik macam-macam bercakap mengenai saya. Dia kata saya tidak bawa bincang. Cuba lihat semula video sebelum ini Puteri Sarah ku sayang, saya ada ajak awak berbincang. Cuma jangan libatkan orang lain,” katanya lagi.

Syamsul turut menjelaskan keputusan untuk berkahwin dengan Ira Kazar dibuat bagi mengelak maksiat. Bagaimanapun, dirinya dikecam seolah-olah masyarakat lebih suka melihat dia melakukan dosa daripada mengikut perintah Allah.

“Orang lebih rela saya buat maksiat daripada berkahwin, doakan saja yang terbaik, itu sajalah saya boleh cakap.

“Biarpun macam-macam saya dilabel, ada yang kata saya munafik, bapa syaitan dan sebagainya. Tak mengapalah, pintu taubat Allah sentiasa terbuka, sampai bila kita hendak terus bergaduh dan mengaib-aibkan.

“Saya dipinta jangan ditohmah atau dimarah kedua-dua isteri saya, Puteri Sarah atau Ira. Jangan kutuk mereka, tapi hina saya, saya yang membuat keputusan kahwin ikut hukum.

“Ada juga yang berkata tidak elok pada ibu dan ayah, biarlah saya yang bertanggungjawab. Saya ada anak-anak yang saya sayang. Puteri Sarah, Insya-Allah kita jumpa,” katanya.

sudah bernikah dengan Ira di Thailand berwalikan bapa mentuanya, pelakon veteran Kazar Saisi.

Kemelut rumah tangga Syamsul dan Sarah mula diperkatakan sejak empat tahun lalu, tetapi anak Datuk Yusof Haslam itu tidak pernah membuka mulut mengenai perkara itu.

Susulan pengakuan Syamsul, topik berkaitan kemelut rumah tangganya dan kehadiran Ira sebagai isteri kedua hangat diperkatakan sehingga ‘trending’ di Twitter.

Syamsul dan Puteri Sarah mendirikan rumah tangga pada 8 Mac 2014 dan dikurniakan dua cahaya mata, Syaikul Islam yang berusia lima tahun dan Summayah, tiga tahun.

LihatTutupKomentar