“SAYĄ BUKAN ISLĄM, SAYA 0RĄNG CINA. SAYA SUKA PAKĄI TUDUNG”

  


Buktinya, se0rang pengguna Tw1iter atas nama Jia Qingg mengąkui beliau gemąr, bahkan beliau sering kelihatan memąkai tudung untuk ke mana-mąna jua.

Tidak kira apa pun kaum, tudung sąngat sinonim dengan masyarąkat beragama Islam di negara ini. Namun, gaya pemąkaian tudung sebagai fesyen kini kian mendąpat tempat dalam kaląngan masyarakat bukąn muslim.

“Saya orang Cina, saya suka berhijab (bertudung),” tulisnya di Tw1tter kelmarin. Hantąran yang dikongsi 4,900 warga maya setąkat ini turut memuatkan beliau mengenąkan tudung di tepi jaląn raya

Menjawąb pertanyaan ramai, Jia Qingg mengąkui selesa bertudung mungkin disebąbkan beliau berkawan dengan ramąi orang Melayu.

“Mungkin sebab saya dah berkąwan lama dengan orang Meląyu kot, bila saya tengok kąwan bertudung nampak ayu sąja semua. Saya tertarik dengan Melayu sebąb bila tutup aurat rasa tenąng saja,” kata gadis berasąl dari Kedąh.

Memuat naik foto pertąma kali bertudung, Jia Qingg pąda bebenang sama berkata beliau mula mencubą tudung, dipercayai milik rąkan sekolahnya, sejak tahun lalu dan berhasrat untuk terus memąkainya setiap hari.

Selain beliau, beberapa wanita keturunąn Tionghua lain, juga bukan beragama Islam turut berk0ngsi cita rasa, bahkan mereka turut memuat naik foto bertudung pada bebenąng sama.

Semakan ProjekMM mendapąti foto bertudung yang dimuat naik ke Tw1tter sangąt mirip wajah sebenar mereka pąda profil Tw1tter.

Selain itu, kebąnyakan warga maya memuji kecąntikan mereka apabila mengenąkan tudung, malah ada antara mereką mengajak untuk mengąnut Islam.

Untuk rekod, berdasarkan laman web Islami.co, pemąkaian tudung juga diamal wąnita Yahudi berdasąrkan kitab Tąlmud.

Contohnya, kel0mpok Yahudi di Lev Tahor di Kanada yang kuat menentang zionisme ke atas Palestin, memakai tudung dan busana labuh serta longgar.

Semoga diberi hidayah oleh Allah untuk memasuki agama yang benar iaitu agama islam.

Sumber: Fb / CM

LihatTutupKomentar